سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوربین مداربسته / تکنولوژی و اخبار دوربین مداربسته / نصب دوربین

منظور از CDN یا همان شبکه توزیع محتوا چیست؟

تعریف فنی از شبکه توزیع محتوا یا Content Delivery Network) CDN) به معنای شبکه جهانی از سرورهاست که با هدف توزیع و ارائه محتوای اینترنتی در سریع ترین زمان ممکن ایجاد شده اند.

محتوای اینترنتی مجموعه ای از بخش های ضروری است – بخش هایی که برای آپلود مناسب محتوا لازم هستند. این بخش های مهم در اجرای پروژه طراحی سایت به کار می رود و شامل فایل های جاوا اسکریپت، صفحات HTML، تصاویر، ویدیوها و استایل شیت ها (Stylesheet) هستند.
استفاده از CDN این امکان را فراهم ساخته تا این فایل های ضروری به سرعت انتقال پیدا کند تا کسانی که در اینترنت جستجو می کنند بتوانند محتوای اینترنتی را فورا دریافت کنند. بزرگترین شرکت های دنیا که از CDN استفاده می کنند شامل آمازون، فیسبوک و نتفلیکس هستند. وقتی می شنویم که این شرکت ها از شبکه توزیع محتوا استفاده می کنند به این معنی نیست که کسب و کارهای کوچک هم به آن نیاز دارند؟

هیچ دلیلی مثل سرعت کم لودشدن صفحات اینترنتی باعث نمی‌شود که آن‌ها را ببندم. معمولاً وقتی صفحه‌ای باز نمی‌شود یک بار دیگر این شانس را به صفح? مورد نظر می‌دهم که با فیلترشکن بازش می‌کنم؛ چون شاید فیلتر باشد. اگر باز هم سرعت لودش پایین باشد، دیگر آن صفحه را می‌بندم. کم‌کم برای من جالب شد بدانم این سرعت لودشدن سایت فقط برای من مهم است یا برای بقی? آدم‌ها هم اهمیت دارد؟ در جستجوهایم به آمارهای جالبی رسیدم.

  • گوگل در سال 2010 اعلام کرد که سرعت سایت یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی آن است.
  • 47درصد از کاربران انتظار دارند که سایت برای آن‌ها در 2 ثانیه یا کمتر باز شود.
  • 40درصد از کاربران از سایتی که در 3 ثانیه یا بیشتر لود شود، خارج می‌شوند.
  • 79درصد از خریدارانی که از خرید اینترنتی خود در یک سایت خاطر? خوبی ندارند، به احتمال زیاد دیگر از آن‌ سایت چیزی نمی‌خرند.
  • 52درصد از خریداران آنلاین اعلام کردند که سرعت بالای هر سایتی‌ یکی از دلایل وفاداری‌شان به آن سایت است.

این آمار باعث شد بیشتر کنجکاو بشوم و دربار? سرعت لودشدن سایت‌ها جستجو کنم و ببینم اصلاً دلیل این لود‌نشدن‌ها یا دیر لود‌شدن‌ها چه می‌تواند باشد. درنهایت به عبارت CDN رسیدم! نتایج کنجکاوی‌هایم دربار? CDN تبدیل شد به عناوین زیر که در ادامه دربار? هر عنوان، باتوجه‌به چیزهایی که درباره‌شان خواندم و از آن‌ها فهمیدم، به زبان خیلی ساده و غیرفنی صحبت می‌کنم تا بدون داشتن دانش فنی هم متوجه بشوید.

  • شبک? توزیع محتوا چیست؟
  • از پیدایش تا تکامل شبک? توزیع محتوا؛
  • شبک? توزیع محتوا چگونه کار می‌کند؟
  • یک مثال برای درک بهتر شبک? توزیع محتوا؛
  • انواع شبکه‌ها و سرویس‌دهنده‌های توزیع محتوا؛
  • مزایا و معایب شبکه‌های توزیع چه هستند؟
  • آیا سایت من به شبکه‌های توزیع نیاز دارد؟

بیشتر بخوانید: طراحی سایت فروشگاه آنلاین   شرکت طراحی سایت

 

شبک? توزیع محتوا چیست؟

شبک? توزیع محتوا (Content Delivery Network) که به‌اختصار به آن CDN می‌گویند، به شبکه‌ای عظیم از سرورها که در مناطق مختلف جغرافیایی دنیا (نقاط حضور یا Points of Presence یا به‌اختصار PoP) ایجاد شده‌اند گفته می‌شود. هدف اصلی آن تحویل محتوا از نزدیک‌ترین نقط? جغرافیایی به کاربران سایت، با کیفیت و سرعت بیشتر است. در زبان فارسی به شبک? توزیع محتوا «شبک? تحویل داده» و «شبک? پخش محتوا» نیز می‌گویند که به‌خاطر میزان استفاده از عبارت «شبک? توزیع محتوا» و مصطلح‌شدن این عبارت، من هم از عبارت شبک? توزیع محتوا به‌عنوان ترجم? CDN استفاده می‌کنم.

از پیدایش تا تکامل شبک? توزیع محتوا

شبکه‌های توزیع محتوای تجاری (Commercial CDNs) از ده? 90 میلادی وجود داشتند. مانند هر تکنولوژی دیگر که دو دهه از سن آن می‌گذرد، در ساختار این تکنولوژی نیز تحولات گسترده‌ای رخ داد تا امروز به شبک? توزیع محتوای قوی‌ای که هست تبدیل شود. مسیر تحول شبک? توزیع محتوا را نیروهای بازار مانند مدل جدید مصرف محتوا و پیشرفت‌های حوز? ارتباطات شکل داده‌اند؛ پیشرفت‌هایی که مدیون معرفی کابل‌های نوری و باقی تکنولوژی‌های ارتباطی جدید هستند.

در کل، تکامل شبک? توزیع محتوا را می‌توان به سه نسل نسبت داد که در هرکدام از این دوره‌ها قابلیت‌ها، تکنولوژی‌ها و مفاهیم جدیدی را به معماری شبکه معرفی کردند. دستاوردهای این سه نسل مختلف تضادی با هم نداشتند و در پی همکاری آن‌ها، شاهد کاهش شدید قیمت خدمات شبک? توزیع بودیم که از تبدیل‌شدن آن به نوعی تکنولوژی پرمصرف در بازار خبر می‌داد.

  • نسل اول: شبک? توزیع محتوای ثابت (Static CDN):محتوای توزیع‌شده (Content served): محتوای ثابت HTML و فایل‌های قابل دانلود؛
    روش ذخیره‌سازی (Caching method): گرفته‌شده از سرور اصلی؛
    هم‌بندی شبکه (Network topology): پراکنده؛
    اولویت‌ها (Agenda): عملکرد؛
    هزینه (Pricing): بسیار بالا؛
    مشتریان (Customer): بخش شرکتی؛
  • نسل دوم: شبک? توزیع محتوای متغیر (Dynamic CDN):محتوای توزیع‌شده (Content served): ثابت و متغیر (داینامیک) که شامل مدیا نیز می‌شد؛
    روش ذخیره‌سازی (Caching method): در بسیاری از موارد در منبع اصلی انجام می‌شد؛
    هم‌بندی شبکه (Network topology): منسجم؛
    اولویت (Agenda): عملکرد و در دسترس بودن؛
    مشتریان (Customer): بخش کسب‌وکار و سازمانی.
  • نسل سوم: شبک? توزیع محتوای چندمنظوره (Multi-Purpose CDN):محتوای توزیع‌شده (Content served): محتوای ثابت و متغیر برای گوشی و مدیای غنی و سنگین (مثل ویدئو)؛
    روش ذخیره‌سازی (Caching method): بیشتر محتواها از سرور اصلی گرفته می‌شوند؛
    هم‌بندی شبکه (Network topology): به‌شدت منسجم؛
    اولویت (Agenda): امنیت، عملکرد و در دسترس بودن؛
    هزینه (Pricing): اقتصادی؛
    مشتریان (Customer): هر شخصی که سایت دارد.

 

اهمیت سرعت وب سایت

بهترین کار برای درک نحوه عملکرد شبکه توزیع محتوا و اینکه چرا استفاده از آن اهمیت دارد این است که نگاهی به نحوه عملکرد شرکت خدمات دهنده میزبانی وب بیندازیم.
برای اینکه وب سایت خود را برای عموم مردم در دسترس قرار دهید باید فایل های ضروری آن را در سرور میزبان وب خود قرار دهید با این حال ترافیکی که وب سایت شما دریافت می کند تنها ترافیکی که سرور با آن سروکار دارد نیست.
وب سایت های دیگری هم هستند که روی این سرور میزبانی می شوند. مقدار ترافیک روزانه ای که این وب سایت ها دریافت می کنند روی میزان زمانی که طول می کشد تا بازدیدکنندگان شما به وب سایتتان دسترسی پیدا کنند اثر خواهد گذاشت.

آیا وب سایت کسب و کار شما به CDN نیاز دارد؟

خود را به جای کسی بگذارید که با جستجو در اینترنت قصد دارد روی محتوای شما کلیک کند. 10 ثانیه گذشته و هنوز صفحه شما روی گوشی هوشمند این کاربر باز نشده است. در دنیای اینترنت، 10 ثانیه یعنی یک عمر!
همین افراد حاضر هستند که 10 دقیقه برای فنجان قهوه خود صبر کنند، 2 ساعت در صف خرید بلیط فیلم مورد علاقه خود بایستند و حتی کمپ شبانه بزنند تا اولین کسی باشند که آخرین گوشی آیفون را خریداری می کند.
اما وقتی نوبت به دنیای اینترنت می رسد اگر در عرض 3 ثانیه نتوانند به محتوای وب سایت شما دسترسی داشته باشند، تا 40% این افراد منصرف شده و سایت را ترک می کنند.
مشتریان صبر کمتری در فضای اینترنت دارند چون می دانند که اگر نتوانند به یک وب سایتی خاص دسترسی راحتی داشته باشند، وب سایت های دیگری هم هستند که به آن مراجعه کنند. در دنیای واقعی، نمی توانند تو صف جلو بزنند تا به فنجان قهوه خود برسند.
آنها این گزینه را دارند که صف انتظار را ترک کرده و به کافی شاپ دیگری بروند. احتمالش هست که صبورانه منتظر بمانند تا اینکه به جای دیگری بروند و دوباره در صف انتظار دیگری برای سفارش خود بایستند.
در عصر تکنولوژی دیجیتال، مشتریان کنترل کامل اوضاع را در دست دارند. اگر در عرض چند ثانیه، به چیزی که می خواهند دست پیدا نکنند، شما را ترک کرده و وارد سایت رقیب می شوند. بنابراین سرعت وب سایت بسیار بسیار مهم است.
اگر هنوز هم به دلایل قانع کننده بیشتری در مورد اهمیت سرعت سایت نیاز دارید، ما در زیر لیستی از داده و اطلاعاتی ارائه کرده ایم که هیچ شکی در ذهن شما باقی نخواهند گذاشت:

  • گوگل، فاکتور سرعت را برای رتبه بندی وب سایت ها از سال 2010 در الگوریتم های سرچ خود قرار داده است.
  • 47% کاربرانی که در اینترنت جستجو می کنند انتظار دارند که وب سایت زیر 3 ثانیه لود شود
  • 1 ثانیه تأخیر در زمان لود وب سایت می تواند روی نرخ فروش شما تا 7% تأثیر بگذارد.

CDN به کسانی که در اینترنت جستجو می کنند کمک میکند تا سریعتر به سایت ها دسترسی پیدا کنند. به کمک CDN، هر مشکلی که با سرعت وب سایت داشته باشید رفع خواهد شد و مهم هم نیست که بازدیدکنندگان وب سایت شما از کجای دنیا هستند.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت اختصاصی     ساخت وب سایت

چطور CDN سرعت سایت را بهتر می کند؟

فرض کنیم که سرور میزبان وب شما در شهر دِنِور ایالت کُلرادو واقع شده و شما CDN ندارید.
اگر مشتری علاقه مندی از شهر لندن قصد داشته باشد که به محتوای شما دسترسی پیدا کند، باید همه فایل های ضروری شما را از کلرادو لود کند که در دنیای اینترنت، زمان زیادی می گیرد.
براساس شواهد آماری، 40% احتمال دارد که مشتری مورد نظر از لندن سایت شما را ترک کند.
حالا فرض کنیم که شما CDN دارید – چطور تجربه این کاربر را از سرچی که انجام داده تغییر می دهد؟
با توجه به تعریف فنی اولیه ای که از شبکه توزیع محتوا گفتیم، وقتی CDN داشته باشید، کاربری که از لندن هست از طریق نزدیکترین سروری که نسبت به او قرار دارد به وب سایت شما دسترسی پیدا می کند. حتی بسته به شرکت خدمات ارائه دهنده CDN، شاید در شهر لندن هم سرور داشته باشد.
طبق مطالعه ای که توسط KeyCDN انجام شده، استفاده از شبکه توزیع محتوا زمان لود وب سایت ها تا 50% کاهش پیدا کرده است (سریعتر لود می شوند).
مقایسه خوبی که می توانیم انجام دهیم این است که به CDN به عنوان لاین اضافی در بزرگراه اطلاعاتی (Information Highway) برای کاربران خود جهت دسترسی پیدا کردن سریعتر به وب سایتتان نگاه کنید.
در صورتی که فقط یک لاین باز وجود داشته باشند، هر چقدر کاربران بیشتری قصد بازدید وب سایت شما را داشته باشند، این تک لاین دسترسی کاربران بیشتر شلوغ خواهد شد و در نتیجه افزایش ترافیک، وب سایت شما برای دسته از کاربران غیر قابل دسترس می گردد.
در مقابل، اگر لاین های دیگری هم باز باشند، بقیه بازدید کنندگان هم از این خطوط برای دسترسی به وب سایت شما استفاده می کنند و وقتی ترافیک کمتری وجود داشته باشد، بازدید کنندگان وب سایت شما هم سریعتر به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا می کنند.
نتیجه نهایی رقم زدن تجربه کاربری بهتر و متعاقبا مشتریان خوشحال تر و راضی تر خواهد بود.
بنابراین، با در اختیار داشتن CDN، مشتریان می توانند محتوای وب سایت شما را سریعتر لود کنند و در این صنعت به شدت رقابتی، CDN، برای شما و رقیبتان یک عامل متمایز کننده است.

سایر مزایای CDN

علاوه بر اینکه شبکه توزیع محتوا، سرعت وب سایت را بهتر می کند، مزایای دیگری هم در اثر استفاده از آن نصیب شما می شود که عبارتند از:

1-امنیت وب سایت

کسانی که از وب سایت شما بازدید می کنند فقط فالوورها و مشتریان شما نیستند. درست مشابه فروشگاه شبانه روزی محله، وب سایت شما هم شخصیت های ناشایستی را به سمت خود جذب می کند که هدف آنها دزدیدن اطلاعات ارزشمندی مثل اطلاعات کاربران و سایر فرم های اطلاعات محرمانه است.
هکرها می توانند خود را در مسیر داده های انتقال پیدا کرده قرار دهند یا با انجام خرید غیر قانونی روی سرورتان وارد به وب سایت شما نفوذ کنند.
CDN می تواند در برابر این حملات دفاع کند و جلوی به خطر افتادن سرور میزبان وب را که در آن فایل های ارزشمند شما قرار دارد و ذخیره شده، بگیرد.
حتی اگر فرض کنیم که هکر راهی برای مختل کردن کار یک سرور پیدا کند، سرورهای دیگری هم در CDN هستند که به نیازهای بازدیدکنندگان وب سایت شما رسیدگی کنند.

بیشتر بخوانید: طراحی وب سایت شرکتی     طراحی سایت با وردپرس

2-احتمالا هزینه میزبانی وب را کاهش دهد

وقتی وب سایت شما ترافیک زیادی دریافت کند، بخش زیادی از پهنای باند در دسترس شما را استفاده خواهد کرد.
با استفاده از CDN، می توانید برخی از تَسک ها (task) را به سایر سرورها انتقال داده و فشار روی پهنای باند خود را کاهش دهید که در نتیجه احتمالا باعث کاهش هزینه خدمات میزبانی وب شما شود.
با این حال، وقتی تصمیم به استفاده از شبکه توزیع محتوا برای وب سایت تجاری خود می گیرید، هزینه ای را باید بابت عضویت در سرویس CDN بپردازید.
یعنی جهت روشن شدن موضوع، گرفتن CDN به معنی این نیست که نیازی به عضویت در ارائه دهنده خدمات میزبانی وب ندارید. شبکه توزیع محتوا به بازدید کننده وب سایت شما اجازه دسترسی محدود به فایل های ضروری– تصاویر، متن، استایل شیت های CSS و فایل های جاوا اسکریپت – در اصل، محتوای استاتیک، را می دهد. هنوز باید برای میزبانی شدن این فایل های ضروری فضایی را از یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وب اجاره کنید.
به شبکه توزیع محتوا به چشم نقش مکملی برای پلتفرم میزبانی وب خود نگاه کنید. این شبکه کیفیت خدمات ارائه شده را بالاتر برده و به فالوورهای شما تجربه کاربری (UX) بهتری خواهد داد.

جمع بندی – نیاز به CDN دارید؟

همانطور که مطالعه کردید، CDN مزایای کلیدی زیر را برای وب سایت تجاری شما به همراه دارد:

  • بهبود سرعت سایت
  • تقویت کردن امنیت سایت
  • بهبود تجربه کاربری

قبل از اینکه بخاطر مزایای گفته شده تصمیم به استفاده از شبکه توزیع محتوا بگیرید، چندین فاکتور هستند که باید در نظر داشته باشید:

1-وب سایت شما ترافیک سنگینی دارد؟

وب سایت هایی که در حال حاضر ترافیک سنگینی دارند همیشه در معرض خطر از کار افتادن وب سایت خود هستند. اگر وب سایت شما بازدید زیادی دارد حتما با استفاده کردن از شبکه توزیع محتوا به کاربران خود تجربه کاربری بهتری بدهید.

2-پیش بینی رشد کسب و کار یا گسترش آن در آینده ای نزدیک دارید؟

اگر بررسی های شما نشان می دهند که کسب و کار شما مسیر رشد و پیشرفت خود را حفظ کرده، در این حالت سرمایه گذاری در CDN می تواند ایده خوبی باشد. ضمنا اگر قصد راه اندازی یا معرفی محصول یا خدمات جدیدی دارید، شبکه توزیع محتوا دسترس پذیری آن را برای مشتریان علاقه مند تضمین خواهد کرد.

3-وب سایت شما از فایل های رسانه ای زیادی استفاده می کند؟

تصاویر با رزولوشن بالا و ویدیوهای بسیار با کیفیت فرم های مورد علاقه محتوا برای بازدید کنندگان وب سایت شماست. این موارد در ارسال پیام شما به مخاطب قطعا مؤثر هستند.
با این حال، حجم زیادی از پهنای باند شما را اشغال می کنند. استفاده از CDN قطعا در خلق تجربه کاربری بهتر مؤثر خواهد بود چرا که بازدیدکنندگان وب سایت شما باید همه تصاویر، ویدیوها و محتواها را لود کنند.

4-اکثر بازدیدکنندگان شما از چه مسیری وارد وب سایت شما می شوند؟

اگر وب سایت شما مخاطب بین المللی بسیار زیادی دارد، پس، به هر قیمتی، اشتراک یک خدمات دهنده CDN را خریداری کنید. توزیع جهانی سرورهای آن به کاربران امکان دسترسی سریعتر را خواهد داد.
با این حال، اگر وب سایت شما بیشتر مخاطب داخلی دارد، شبکه توزیع محتوا چندان مفید نخواهد بود.

 

بیشتر بخوانید:قیمت طراحی سایت